Form Matters aneb Pastiche Filmz mezi videem a experimentem

Vážení a věrní přívrženci Pastiche Filmz,

náš filmový klub se po tradiční zimní přestávce vrací, aby vám nabídnul další porci exkluzivní filmové radosti. A jakkoliv jsme před jistou dobou zavrhli koncept tematických programových měsíců jako příliš svazující, občas se nám stejně podaří dát dohromady sympatickou skupinku filmů, které mají potenciál vytvořit do určité míry kompaktní celek. Takto jsme vám v listopadu nabídli sevřenější konceptualizaci na Východ směřujících snímků. I v našem aktuálním únorovém programu pak lze najít jisté leitmotivy

Konkrétně dvě témata, video a experiment, se nám v posledním zimním měsíci organicky proplétají. V případě prvního z nich si možná říkáte, že jsme poněkud zkostnatěli. Že v době, kdy už se pomalu i z Blu-Ray disků stává spíše sběratelská kuriozita a celý audiovizuální průmysl vidí budoucnost domácí filmové zábavy ve VoD platformách, nemá příliš cenu rýpat se ve větrem času dávno odvanuté slávě videorekordérů a VHS. Zde je nicméně vhodné si připomenout prostý fakt, že právě video (potažmo jeho formátová válka s Betamaxem) bylo prvním krokem k éře, ve které se právě nacházíme. Poprvé se televizní konzumenti ocitli v pozici nezávislé na televizním toku, dostali možnost natáčet si pořady a opakovaně si je přehrávat, získali větší autonomitu v rámci svých konzumentských návyků. Právě zde jsme mohli sledoval první krůčky k dnešním individualizovaným programům, kdy si na Netflixu každý tvoříme svůj vlastní tok.

Nehledě na to, že vznik videa byl neodmyslitelně spjatý právě s experimentováním a zkoušením možností, jaké nové médium vlastně přináší. Tyto dvě roviny v sobě ostatně spojuje naše první únorová projekce, kterou je dokument o zakladatelích videoartu, Woodym a Steině Vasulkových, nazvaný jednoduše Efekt Vašulka. Mužská a v Brně narozená polovina manželské dvojice nás loni v prosinci navždy opustila, o to větší důvod k promítání dokumentu a připomenutí si v našich končinách stále nedostatečně známé tvorby těchto průkopníků máme. S formami a filmovými tvary ovšem experimentují také současní čeští filmaři, příkladem budiž Petr Šprincl a jeho (momentálně) trilogie Morava, krásná zem. Z té v rámci jihlavských ozvěn pustíme třetí část, která si opět hraje s dokumentárním formátem a do moravského folklórního prostředí zasazuje s metaforickým záměrem značně cizorodé prvky typu zombies. Programovým doprovodem ozvěn bude i pětiminutová miniatura abiding, která zkoumá možnosti experimentálního obrazového zachycení krajiny. V závěru měsíce se pak obloukem vrátíme zpět k videu s dokumentem Recorder: The Marion Stokes Project. Žena, která přes tři dekády den, co den zaznamenávala televizní zpravodajství je extrémním reflexním bodem pro každého z nás, který kdy propadl magické schopnosti videorekordéru konzervovat audiovizuální obsah v čase a opětovně jej oživovat dalším sledováním.


Náš program opětovně započne 12. února a po celý semestr se s námi budete ve středy pravidelně setkávat u kvalitních filmových zážitků. Takže ať žije experiment, nepodceňujte význam videa a milujte film!

Za organizační tým Pastiche Filmz

Tomáš Poštulka