Listopad s Pastiche FIlmz ve znamení Východu!

Zimní semestr je v listopadu jako vždy v plném proudu a stejné je to i s Pastiche Filmz. Po projekcemi napráskaném říjnu pokračujeme dál, tentokrát tematicky sevřenější! Tematicky zastřešené měsíce u nás dříve měly tradici, která v posledních letech ustoupila eklektičtějšímu, tím pádem však i pestřejšímu programovému výběru. Jednou za čas se ale poštěstí dát dohromady skupinu filmů, které mají tematické pojítko. A sychravý podzim si zaslouží sychravé téma, takže jsme se rozhodli prozkoumat filmy tematizující Východ. Ať už jde o Čínu, východní Evropu nebo perličky z SSSR, doufáme, že jde o pestré spektrum filmových zážitků nabízející obohacující náhled právě na vztah Západu s Východem.


Začínáme 6. 11., kdy si zavzpomínáme na jisté stěžejní datum pro tehdejší Sovětský svaz. 5. března 1953 zemřel Josef Vissarionovič Stalin a v politických kruzích SSSR zavládl zmatek. Roku 2017 o tom Armando Iannucci natočil politickou satiru Ztratili jsme Stalina, vtipně mrazivý snímek, který dva roky nazpět objel nejeden filmový festival. Společně s hvězdnými jmény jako Steve Buscemi, Jason Isaacs či Olga Kurylenko se můžeme smát i plakat nad bizarní situací, kdy ve vedení Sovětského svazu zbyli jen nekompetentní patolízalové. Každý z nich ale chtěl kousek moci pro sebe. 13. 11. se vrátíme k dokumentu, tentokrát rumunskému. Fotbal nekonečno je dílem jednoho z klíčových současných rumunských režisérů, Cornelia Porumboiu. Režisér skvělých filmů Poklad či 12:08 Na východ od Bukurešti zde navazuje na svůj předchozí dokument, Druhý valčík (Dinamo : Steaua 1988), tentokrát nám však obrazově dopřává více než záznam fotbalového zápasu. Se svým přítelem s dětství, který na základě svého dávného zranění vymýšlí nová, bezpečnější fotbalová pravidla, vede improvizovaný dialog. A jak tomu u improvizovaných dialogů zpravidla bývá, nedokážou se udržet u jednoho tématu, kterým je v tomto případě fotbal. Postupně se stáčejí k mnohem obecnějším debatám o smyslu života, které jsou prošpikované nenápadným humorem a ironií.

Tematickou výjimkou budou dvě projekce filmu Pláč svatého Šebestiána ve spolupráci s Divadlem Na cucky. Na nový historický projekt s Olomoucí neodmyslitelně spjaté tvůrčí dvojice Milan Cyroň a Tomáš Uher se můžou diváci těšit 19. a 20. 11., součástí první projekce bude i debata. 20. 11. je ovšem na programu i další čistě pastiší program. Vrátíme se k jedné ze senzací letošního Berlinale. Tříhodinový opus Sbohem, synu režiséra Xiaoshuai Wanga si odtamtud odvezl dvě herecká ocenění. Kritické náhledy na minulost, obzvlášť na tak problematické téma, jakým bezesporu je čínská kulturní revoluce, jsou vždy vítané. A tento příběh rodiny čelící tragické ztrátě bez debat patří ke kinematografickým vrcholům celého roku 2019. Buďme vděční, že se tento čínský masterpiece dostal do české distribuce a pojďme si společně ty tři hodiny z nedávné čínské historie na Pastiche užít!

Závěrečnou projekcí se v listopadu, konkrétně netradičně ve čtvrtek 28. 11., stane česká dokumentární novinka Dálava. Ta se po letním festivalovém kolečku dostává konečně i do klasické distribuce. Snímek režiséra Martina Marečka, autora dokumentů Auto*Mat nebo Pod sluncem tma, nabízí nefiltrovaný pohled na až groteskně bizarní road-trip z Brna do Ruska. Ten podniká otec se synem za ženou jejich životů. Pro jednoho žena, pro druhého matka, pro oba absentující a oběma chybějící entita jejich životů. Jak ale společně cestovat a zachovat si zdravý rozum, když komunikace mezi protagonisty ustrnula na bodu mrazu?


Čtyři tváře východu, každá z trochu odlišné doby, místa a perspektivy. Plus dvě možnosti navštívit jiný promítací prostor a vidět nadšenou práci českých filmařů. A to všechno si můžete užít během báječného Pastiche listopadu. Tak neváhej a přijď!